Thursday, September 22, 2011

Cara saya baca buku ilmiah

assalamualaikum dan salam sejahtera..

waahh..sejak da masuk uni ni..aku da tak jumpe da buku nipis2..majoriti buku tebal je..kekadang baru je bukak buku da ngantuk..haizz..perasaan..perasaan..hahaha..setakat ni buku paling tebal bagi subjek aku yelah buku fizik ini ::::
ini dia buku kesayanganku.. :)
kadang2 bile tengok ayat banyak sangat kite pening kan? sesetengah la..ade manusie yang memang suke bace buku tebal2 ni..haha..jadi..aku pulak jenis kalo study tangan aku mesti kene gerak..kalo tak ak rase cam tak masuk pape dalam otak aku ni..tangan aku mesti bergerak bermaksud, aku kene pegang pen atau pensel conteng2 kat tepi2 sudut tu wat nota ringkas..

tapi ape yang selalu aku buat, aku sediekan pen dan kertas A4 sebelum aku belajar or bace buku..macam ni ::
camni la..~
so pastu, ape2 yg aku rase penting, aku tulis balik..care ni juge bergune untuk mengukuhkan kefahaman kite bagi teks yg dibace..kadang2 kalau panjang sangat ayat nye, kite mesti rase serabut kan..jadi kalau dapat kite ringkaskan, takde lah serabut sangat aku rase..care ni bergune ke atas diri aku..korang try dulu..baru taw serasi ke tak..

kalau korang wat kemas2, tak payah la sibuk nak selak2 buku tebal itu mase malam exam..nota itu sudah cukup..haha..

sekarang nota aku dah tak kaler2 macam spm ngan matrik dulu..malas..haha..nota matrik aku ade dlm blog ni..
haha..itulah care aku bace buku2 ilmiah..tapi semestinye mase aku bace buku harry potter, komik dan novel2 aku tak buat macam ni..hehe..

terime kasih kerane membace..harap dapat membantu.. :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...