Friday, October 28, 2011

Lawatan ke Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Acheh, Balik Pulau, Penang

assalamualaikum dan salam sejahtera sume~

arini aku nak cite sikit pasal lawatan yg aku join baru2 ni bawah kelab astronomi usm pade 27 oktober (khamis) yg lalu..ade dalam 10 org ikut lawatan ni..sewa 2 kereta..tujuan pergi balai cerap ni nak tgk anak bulan raye aji..

aku excited gak nak pegi sebab ni 1st time aku jejakkan kaki ke balai cerap..selalu aku lalu kat tanjung bidare, ade pusat falak al-khawarizmi..aku nak masuk..tp tak pernahnye masuk kat situ..sebab aku sorang je dlm family aku minat psl bende2 ni..jadi..atas inisiatif sendiri la kalo nak melawat balai2 cerap ni..nnt kalo aku jadi ambik minor astronomi semester depan, selalulah aku join lawatan camni..kot..haha..

kertas2 anak bulan..
so kat sini boleh la aku share serbe sedikit tentang cerapan hilal (anak bulan) zulhijjah 1432H

pada 27.10.2011
-waktu ijtimak : 03:56
-waktu matahari terbenam : 19:02
-waktu bulan terbenam : 19:28

ape itu HILAL?
hilal (anak bulan) ialah bulan sabit setelah berlaku ijtimak yg pertama kali kelihatan atau kemungkinan boleh kelihatan (Ikmanur Rukyah) selepas matahari terbenam. (baharuddin,2004)

ape itu IJTIMAK ?
Ijtimak adalah satu keadaan di mane matahari, bulan dan bumi berade dalam satu garisan (longitud ekliptik yg sama) yg berlaku semase bulan mengelilingi bumi di dalam orbitnya. ketika ijtimak, bahagian bulan yg bercahaya menghadap ke arah matahari, manakala bahagian bulan yg gelap menghadap ke arah bumi.

kat sini ade teleskop besar..(dah name pun pusat falak..tak kan la takde teleskop..hoho)
tapi nasib tak menyebelahi kami kerane cuace mendung disertai hujan renyai2..oleh itu..anak bulan tidak dapat dikesan..huhu..

pemandangan matahari terbenam dari balai cerap..cantik kn? hehe
lepas habis program ni..kami2 yg 10 org ni sepakat untuk bermain boling di sunshine, bukit jambul..lepak di gerai mamak Hameed sup melantak sup ayam dan sebagainye..kemudian merayau ke padang kota dan bergambar sepuasnye..nnt bile senior da upload gambar yg kteorg tangkap, aku masukkan sikit kat sini ye..hoho..

it's all about astronomy..it's all about physics :)

3 comments:

  1. hehe..ak ad satu kat umah..g beli..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...