Saturday, April 28, 2012

Sistem Intervensi Akademik Pelajar (SIAP 2)

assalamualaikum dan salam kejayaan buat anda semua :)

suasana di SK2
hmm..arini aku nak share tentang program yg pg td aku join (diwajibkan join sebenarnye..lol..)..HEP USM anta mesej bgtau tentang program ni..tak cukup dgn tu, siap call aku lg..ye..ye..sy dtg..sy kn budak baik..tak reti nak ponteng2 ni..lol..

plan dengan kawan (nama watak: malin) dibantu dengan watak sampingan : leza g sarapan kul 7.45 pg..sekali ambik..kul 8 pg bru nk sarapan..program mule kul 8.30 pg..dgn bas takde kat RST tu..haishh..susah btul duk kat desa luar bandar ni..wakakaka..sampai kat tempat kejadian dlm 8.45 pg..muke masing2 da cuak sbb takut lmbt..berlari turun bas ke dewan kuliah SK2..sampai kat tangge, ade org HEP nmpk kteorg berlari..

malin n leza..
p/s: aku suke ambik gmbr candid..lol
die kate : wahh..semangat2..jap pak cik ambik gmbr..(die tgh pegang kamera mase tu)

kiteorg punye muke blur je mase tu..sure gambarnye lawak..lol..masuk sk2..nmpk jasmun n budak2 kuliah yg lain jgk..program pun bermulaa~~

ceramah jemputan : Dr Aidiahmad Dewa, Pensyarah Kanan PP Sains Farmasi

aku kagum dengan beliau mase beliau cerite sejarah hidup beliau..beliau kawin muda, mase tgh belajar kat oversea..mase 2 umur die 21 tahun..dorang g belajar same2..teringat lak mak aku ckp, kalo nak belajar kat oversea, kene kawin dulu..haha :D die ckp, perkahwinan tu memberi beliau semangat..kenape? sebab mase beliau 2nd year, beliau fail medic..beliau mmg rase down..sape je x down kn..tp, beliau ckp, 'aku mesti buat sesuatu..tak boleh cmni..macam mane aku nak sara anak isteri kalo aku dah gagal?' beliau tak salahkan perkahwinan pun..

aku melihat kisah ini dari pelbagai aspek..mase die bercerite, aku kaitkan dengan kisah hidup aku sendiri..dengan ape yg aku lalui sekarang..beliau tak berjaya, beliau tak salahkan perkahwinan..kalau dalam konteks aku pulak, aku belum kawin..jadi mungkin aku ade couple..kalau aku tak berjaya capai target aku, aku salahkan diri aku..aku tak salahkan sebab aku couple tu..mungkin aku sendiri yg kurang belajar..aku sendiri yg tak pandai urus mase..dan sebagainye..stop blaming others..blame yourself first..

aku dengar ceramah beliau, aku rase nak menangis pun ade..mungkin sebab aku menghayati kot..mungkin sebab aku bandingkan dengan diri beliau..kami sama2 mempunyai rekod yg baik dari sekolah sampai ke matrik (beliau ambik A level)..dulu setiap exam kami dapat A..4 flat..beliau persoalkan..kenapa sekarang bile masuk uni keadaan da jadi lain? mane pergi A? mane pergi 4 flat? mane pergi semangat yg membare 2..aku cam tersentap..this is what i'm lacking all this while..aku pun perasan aku dah tak amalkan ape yg aku selalu buat kat sekolah dulu, ape yg aku selalu buat kat matrik dulu..i'm losing the old me..

lagi satu, beliau kate, kalo kite sorok2 result kite dari orang, it means that we're in a state of denial..bahaye tu..kite tak terime kekalahan kite..1st thing to do, accept it..dan beliau juge ade tunjukkan satu video, di mana kanak2 membuat perubahan dalam situasi masyarakat sekeliling..tapi aku melihat video tu dari sudut lain..kanak2 tu melihat masalah..die tgk sekeliling, tapi takde org pn yg ambil inisiatif utk selesaikan masalah tu..padahal org sekeliling die lg tue dr die..n guess what? he makes the 1st move! moral of the story::: nampak masalah, hadapinye..bukan menafikannye, bukan lari darinye..

anggap masalah sebagai cabaran..lihat dari sudut positif..orang positif lihat dugaan sebagai satu cabaran..orang negatif lihat sebagai masalah..so it depends on us, from what view we want to see it..positive, or negative..kalau dulu kita boleh cemerlang kat sekolah, cemerlang kat matrik..kenape sekarang dah tak lagi? dulu jadi cream of the cream? sekarang tak lagi..kenape? soalan ni selalu bermain kat minda aku..kenape semue tu aku tak dapat lagi, sedangkan aku masih lagi belajar..belajar bende yg baru..situasi masih same..aku mengulang proses yg same..belajar, pastu exam..belajar, pastu exam..tapi? hurmm..

aku harap keadaan menjadi lebih baik selepas ini..i'm a fighter..aku akan cari semangat aku yg berkobar2 dulu..mungkin sekarang aku dah hilang seorang yg selalu support aku kat USM ni, tapi takpelah..aku masih ade Allah, Rasulullah, family, n kawan2 yg ambik berat pasal aku..i'll be the new Addy..insyaAllah.. :)
let's change for a better future..jangan salahkan keadaan sebab sesuatu berlaku, tapi salahkan diri sendiri..jadikan keadaan yg salah itu sebagai pembakar semangat, bukan perosak semangat..

sekian :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...